» » سید حسن افتخاری:رئیس جدید، هندبال ساحلی را دریابد

سید حسن افتخاری:رئیس جدید، هندبال ساحلی را دریابد

در تاریخ : 10.12.95
توسط : admin
نظرات : 0
بازدیدها : 1874
سید حسن افتخاری:رئیس جدید، هندبال ساحلی را دریابدرئیس جدید، هندبال ساحلی را دریابدفدراسیون هندبال در حالی چهارشنبه همین هفته رئیس جدید خود را می‌شناسد که اهالی هندبال ساحلی از عدم توجه به این رشته گلایه دارند.
به گزارش روابط عمومی هیات هندبال استان اصفهان، هندبال ساحلی در ایران از سال 1380 و با برگزاری مسابقات قهرمانی مردان کشور در بندرعباس آغاز به کار کرد و در همان سال تیم هندبال ساحلی سپاهان که به مقام نخست مسابقات قهرمانی کشور دست یافته بود به عنوان نماینده ایران در تورنمنتی اروپایی در اوکراین شرکت کرد و سوم شد. سپاهان نخستین نماینده ایران در مسابقات جام جهانی 2001 در ژاپن بود که با شکست مقابل برزیل در ضربات پنالتی در رده چهارم این مسابقات ایستاد.
ایران به همراه ژاپن نخستین کشورهایی از آسیا بودند که هندبال ساحلی را در سطح آسیا و جهان آغاز کردند. در آن زمان علیرضا رحیمی ریاست فدراسیون هندبال را بر عهده داشت و باشگاه سپاهان نیز از هندبال ساحلی بسیار حمایت می‌کرد.
اما تیم هندبال ساحلی برزیل که در سال 2001 تقریباً هم‌تراز با ایران بود، از آن سال به بعد با جدیت در هندبال ساحلی سرمایه‌گذاری کرد و از تیم‌های اروپایی پیشی گرفت و از سال 2009 تا کنون در تمام مسابقات جهانی، مسابقات قهرمانی قاره آمریکا و جام جهانی عنوان قهرمانی را به خود اختصاص داد.
در سال 2004 تیم هندبال ساحلی ایران در نخستین دوره بازی‌های آسیایی در عمان شرکت کرد و چهارم شد و در سال 2007 که این مسابقات به میزبانی بندرعباس برگزار شد، ایران پس از پاکستان به مقام نایب‌قهرمانی رسید و جواز حضور در سومین دوره مسابقات جهانی 2008 اسپانیا را کسب کرد که ایستادن در رده یازدهم، ره‌آورد هندبال ساحلی ایران از آن مسابقات بود.
رئیس جدید، هندبال ساحلی را دریابد
مخالفت با اعزام، مساوی با آغاز افول
با اینکه هندبال ساحلی ایران از سال 2001 تا 2008 روند خوبی را طی کرده بود، اما در سال 2008 با اعزام تیم ملی به نخستین دوره بازی‌های ساحلی آسیا در اندونزی مخالفت شد و با وجود اینکه این تیم نماینده آسیا در مسابقات جام جهانی 2009 تایوان هم بود، به این رقابت‌ها نیز اعزام نشد و افول چند ساله‌ای گریبان هندبال ساحلی ایران را گرفت. تغییرات در فدراسیون هندبال و اهمیت ندادن به هندبال ساحلی نیز مزید بر علت شد تا این نزول تشدید شود و تیم ملی در فاصله سال‌های 2008 تا 2015 تنها در یک دوره مسابقات آسیایی 2011 شرکت کرد و نتیجه مطلوبی هم نگرفت.
ملی‌پوشان هندبال ساحلی ایران آخرین بار اوایل تابستان امسال برای برگزاری اردوی تدارکاتی گرد هم جمع شدند و بهانه این اردوی تدارکاتی نیز شرکت در پنجمین دوره بازی‌های ساحلی آسیا در ویتنام بود اما کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان رشته‌های توپی را به این مسابقات اعزام نکردند تا این بار هم سر هندبال ساحلی بی‌کلاه بماند.
دغدغه ساحلی‌بازان در آستانه انتخابات
سیدحسن افتخاری رئیس انجمن هندبال ساحلی فدراسیون هندبال در مورد شرایط هندبال ساحلی اظهار داشت: فدراسیون هندبال از سال 93 اقدام به تشکیل انجمن هندبال ساحلی با رویکرد توسعه این رشته در ایران و شرکت در مسابقات قهرمانی آسیا کرد و من از آن زمان تاکنون و با انتخاب اعضای انجمن، مسئولیت انجمن هندبال ساحلی را بر عهده دارم و از نوروز 93 کار را آغاز کردیم و برنامه کوتاه‌مدت یک ساله‌ای برای شرکت در مسابقات بازی‌های ساحلی آسیا (2015 عمان) به فدراسیون ارائه دادیم. در همین راستا مسابقات قهرمانی کشور در 2 منطقه شمال و جنوب برگزار شد و از سال 93 تا الان، مسابقات نوجوانان، جوانان، امیدها و بزرگسالان برگزار شده است.
رئیس جدید، هندبال ساحلی را دریابد
افتخاری با اشاره به برگزاری مسابقات هندبال ساحلی بانوان در سال 94 در بندرعباس ادامه داد: برگزاری این مسابقات باعث ایجاد علاقمندی به هندبال ساحلی در بین جوانان، نوجوانان و بانوان شد و تیم ملی نوجوانان ایران نیز در نخستین دوره مسابقات قهرمانی آسیا (انتخابی مسابقات جهانی و المپیک نوجوانان) شرکت کرد و چهارم شد و جزء سهمیه رزرو مسابقات جهانی است که برای نوجوانان شروع خوبی بود.
رئیس انجمن هندبال ساحلی فدراسیون هندبال شرکت در ششمین دوره مسابقات هندبال ساحلی قهرمانی آسیا که از 18 تا 26 اردیبهشت ماه 96 در تایلند برگزار می‌شود را دغدغه اصلی خود برشمرد و گفت: تیم ملی باید خود را مهیای این مسابقات کند که حکم انتخابی مسابقات جهانی 2018 روسیه را دارد. سرپرست فعلی فدراسیون تأکید زیادی بر شرکت تیم ملی در این مسابقات دارد و قول داده در جهت گرفتن موافقت شورای برون مرزی اقدام کند.
وی با اشاره به مذاکره با روسای هیأت‌های مانند اصفهان، هرمزگان، کیش و بوشهر برای میزبانی از اردوهای تیم ملی بیان داشت: از اسفند 95 تا اردیبهشت ماه 96 نزدیک به هشت اردو برگزار می‌شود و پنجمین تورنمنت نکوداشت هفته اصفهان نیز در دهه اول اردیبهشت ماه توسط سازمان ورزش شهرداری اصفهان برگزار خواهد شد. این رقابت‌ها وارد تقویم هندبال ساحلی آسیا شده است و به شهرداری اصفهان پیشنهاد داده‌ایم که تیم‌های چند شهر خواهرخوانده اصفهان نیز به این مسابقات دعوت شوند تا محک خوبی برای تیم ملی باشد.
افتخاری در مورد حمایت مالی از تیم ملی هندبال ساحلی گفت: باشگاه سپاهان در سال 2001 اسپانسر تیم ملی بود و این تیم تا سال 2011 نیز با حمایت شهرداری بندرعباس در مسابقات آسیایی و جهانی شرکت کرد. در سال 2015 شرکت پیام صنعت فولاد سپاهان حامی تیم ملی بود اما این شرکت با وجود نیت باطنی برای حمایت از هندبال ساحلی، به دلیل بحران‌های مالی اخیر نتوانست به حمایت خود از هندبال ساحلی ادامه دهد. در سال 2016 بانک سرمایه اسپانسر فدراسیون هندبال بود که فدراسیون تا کنون نتوانسته مطالبات خود را محقق کند و امیدوارم بانک سرمایه در ادامه به مدد فدراسیون بیاید. در حال رایزنی با حامی مالی خوبی هستیم تا هزینه اعزام تیم ملی به ششمین دوره مسابقات هندبال ساحلی قهرمانی آسیا در اردیبهشت ماه تأمین شود.
رئیس جدید، هندبال ساحلی را دریابد
وی در پاسخ به این سوال که چه تضمینی وجود دارد که کمیته ملی المپیک با اعزام تیم ملی به مسابقات قهرمانی آسیا موافقت کند، بیان داشت: از سال 2008 تا 2016 پنج دوره مسابقات بازی‌های ساحلی آسیا برگزار شد اما در حق هندبال ساحلی ظلم شد و با وجود اعزام تیم‌هایی مثل کبدی، والیبال و فوتبال به این مسابقات، هندبال ساحلی در هیچ دوره‌ای جزو رشته‌های اعزامی قرار نگرفت. این از یک طرف ضعف فدراسیون هندبال را نشان می‌دهد و از طرف دیگر عدم توجه وزرات ورزش و کمیته ملی المپیک به رشته جذاب هندبال ساحلی را می‌رساند. ایران 3 هزار کیلومتر ساحل دارد و علاوه بر شهرهای شمالی و جنوبی، اصفهان در هندبال ساحلی نیز مانند هندبال سالنی قطب ایران به حساب می‌آید و در صورت توجه به تیم ملی، می‌توانیم مدعی صعود به مسابقات جهانی باشیم.
افتخاری در مورد شرایط رقبای آسیایی هندبال ساحلی ایران اظهار داشت: بعد از چهار سال دوری از مسابقات، تیم ملی در سال 2015 در پنجمین دوره مسابقات قهرمانی آسیا در عمان شرکت کرد و امید به بازیکنان ساحلی برگشت. در این مسابقات رقابت نزدیکی با بحرین و پاکستان داشتیم و عمان که نایب‌قهرمان شد را شکست دادیم و در مجموع پنجم شدیم. تنها تیم قطر بود که نه تنها با ایران بلکه با سایر کشورها نیز فاصله بسیاری داشت. حساب قطر از آسیا جداست و این تیم در سال 2016 نیز به مقام سوم جهان رسید.
وی ادامه داد: تیم‌های پاکستان، عمان و بحرین دقیقاً در همان سال‌هایی که ایران از مسابقات دور بود، به صورت مداوم در مسابقات مختلف آسیایی و جهانی حضور داشتند و در سال‌های اخیر نیز کشورهایی مثل تایلند و ویتنام سرمایه‌گذاری خوبی در هندبال ساحلی انجام داده‌اند. در مجموع فکر می‌کنم تیم ملی ایران در این دوره از مسابقات هندبال ساحلی قهرمانی آسیا، با تیم‌های عمان، بحرین، پاکستان، ویتنام و تایلند از نظر نیروی انسانی برابر باشد اما بازیکنان باید از نظر فنی شرایط بهتری پیدا کنند که این هم برگزاری اردو و مسابقات تدارکاتی مناسب را می‌طلبد.
مسئول انجمن هندبال ساحلی فدراسیون در مورد تأثیر شرایط فدراسیون بر این رشته تصریح کرد: در سه سالی که انجمن ساحلی فدراسیون هندبال فعال شده، فدراسیون 2 رئیس و سه سرپرست را به خود دیده است و ما در این مدت باید پنج مسئول را مجاب می‌کردیم که تیم ملی را به مسابقات اعزام کنند چون علاقه‌ای که اکثر مسئولان فدراسیون به هندبال سالنی دارند به هندبال ساحلی ندارند.
افتخاری افزود: تمام تلاش ما در این سه سال جلب نظر روسا و سرپرستان فدراسیون برای اعزام تیم ملی هندبال ساحلی به مسابقات برون مرزی بود. در زمان ریاست ابوالحسن مهدوی 2 اعزام داشتیم اما موانعی که بر سر هندبال ساحلی است باید برچیده شود. هندبال ساحلی قبل از فوتبال ساحلی به مسابقات آسیایی اعزام شد اما این جایگاه حفظ نشد.
وی در پایان گفت: فدراسیون هندبال در زمینه توسعه هندبال ساحلی، ایجاد زمینه برای حضور بانوان در این رشته، ایجاد پایگاه‌های استعدادیابی در استان‌های مستعد و تعامل با آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها وظایفی را بر عهده دارد. فدراسیون باید به اندازه هندبال سالنی به هندبال ساحلی نیز بها دهد چون انداختن تمام بار هندبال ساحلی بر دوش یک انجمن که حکم یک کمیته فدراسیون را دارد کار درستی نیست. اگر باشگاه‌ها از هندبال ساحلی حمایت نکنند این رشته راه به جایی نمی‌برد. امیدوارم رئیس جدید فدراسیون با تشویق نهادهای دولتی مانند شهردار‌ی‌ها به احداث زمین‌های ساحلی، پخش تلویزیونی، معرفی هندبال ساحلی در مدارس و دانشگاه‌ها، برگزاری دوره‌های مربیگری و داوری، جذب حامیان مالی، جلب حمایت‌های داوطلبانه از ورزش، تأسیس لیگ حرفه‌ای و ... به توسعه هندبال ساحلی کمک کند.
دسته بندی : اخبار و گزارشات
بازگشت
تگهای مطلب :
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
گزارش تصویری

باشگاه سپاهان

سپاهان

بازیکنان سپاهان

تیم سپاهان

سایت سپاهان